BLOGPOST

Weddingplanner of ceremoniemeester? Dit moet je weten!

Linda-JaneFotografie-StyledShootReady2Marry-ElsAmber-51_verkleind

Wanneer ik vertel dat ik professioneel weddingplanner ben, worden vaak al snel de wenkbrauwen omhoog getrokken, want een weddingplanner heb je toch alleen maar nodig bij enorme grote bruiloften voor bijvoorbeeld BN-ers, waar honderden (of zelfs duizenden) gasten aanwezig zijn op die enorm grote trouwlocatie met een waanzinnig feest en overvloed aan eten en drinken en prachtige en oogverblindende bruiloft styling.
Vertel ik daarna dat ik ook ceremoniemeester (en gastvrouw) op een bruiloft ben, dan wordt steevast de vraag gesteld: “maar die taak kan een goede vriendin of vriend toch wel op zich nemen? Die paar dingen die geregeld moeten worden, zijn toch niet zoveel werk. Daarvoor hoeft toch niemand ingehuurd te worden?”.

Deze twee opvattingen lijken nogal uiteen te lopen. Klopt dit beeld eigenlijk wel? En wat zijn de verschillen tussen een weddingplanner en ceremoniemeester?

First things first!

Laat ik je uitleggen wat een weddingplanner en ceremoniemeester in basis doet aan de hand van mijn eigen diensten, met een kleine side-note dat bruiloften uiteraard maatwerk zijn. Dit betekent dat iedere bruiloft persoonlijk en uniek is, waardoor ook de invulling van mijn werkzaamheden iedere keer anders kan zijn.

Fotograaf Linda-Jane Fotografie

Wat doet een weddingplanner?

Wanneer je jezelf een (full-service) weddingplanner gunt, stap ik vaak in vanaf het moment dat jullie verloofd zijn en de bruiloft echt willen gaan plannen! We gaan dus voor een langere periode met elkaar op weg.
Jullie hebben zelf weinig tijd of organisatie skills, willen relaxt toeleven naar jullie mooiste dag en zoeken ondersteuning bij alle logistiek, de complete planning en coördinatie, contact (en eventueel financiële onderhandeling) met locatie en leveranciers, het checken van de voortgang en o.a. het bewaken van het budget. Op de dag zelf ben ik aanwezig als ceremoniemeester om de bruiloftplanning in goede banen te leiden en ben ik gastvrouw voor jullie gasten en leveranciers.
Dit hele proces doe ik samen met jullie, zodat ik zeker weet dat jullie ideeën, wensen en dromen vertaald worden door alle met zorg gekozen leveranciers naar een uniek concept dat volledig past bij jullie persoonlijkheden, stijl en cultuur!

Fotografe Linda-Jane Fotografie

Taken van een ceremoniemeester

Maar wat als jullie zelf enthousiaste planners zijn en de organisatie van de bruiloft in eigen hand willen houden? Maar jullie wel compleet willen genieten op de dag zelf en ook jullie vrienden en familie een onbezorgde en feestelijke dag gunnen door hen niet te belasten met taken tijdens de bruiloft?
Dan stap ik als professioneel ceremoniemeester ongeveer 2 maanden voor de bruiloft in, luister ik naar jullie wensen voor de Big Day, neem ik contact op met alle door jullie gekozen leveranciers om de laatste details te bevestigen (zoals bijvoorbeeld het gastenaantal of dieetwensen) en maak ik een draaiboek voor de bruiloftsdag. Ik zet de laatste puntjes op de i en volg eventuele losse eindjes op.
Op de dag zelf ben ik aanwezig als gastvrouw voor jullie gasten en de leveranciers en ben ik de ceremoniemeester, waarbij ik zorg dat jullie dagplanning soepel verloopt en iedereen zich gezien en welkom voelt!

Fotografe Linda-Jane Fotografie

De verschillen op een rij

Een weddingplanner alleen voor grote bruiloften?

Dat zou je kunnen denken, maar hier ben ik het uiteraard in basis niet mee eens ;).
Tegenwoordig zijn bruiloften veel meer dan een feestelijke dag en bestaat jullie trouwdag vaak uit onderdelen die vlak voor of op de dag zelf nog kunnen wijzigen en complex zijn (zeker in deze tijd van continue veranderende Corona-maatregelen). Tegelijk ligt de druk hoog om een perfecte dag en dat droomplaatje te creëren dat jullie voor ogen hebben.
En wat als jullie binnen korte tijd jullie Big Day willen plannen en geen idee hebben waar jullie moeten starten?

Fotografe Linda-Jane Fotografie

De waarde van een weddingplanner ligt uiteraard ook in een eigen netwerk met professionele trouwbranche leveranciers die snel in te zetten zijn en grote kennis en know-how hebben van de wedding branche.
Dus zelfs als je een kleine of intieme bruiloft plant, is een weddingplanner zeer nuttig en fijn om mee te sparren en op terug te vallen, zodat beslissingen makkelijker (en sneller) te maken zijn. Dit bespaart tijd, energie en uiteindelijk ook geld, want wist je dat het plannen van een bruiloft jullie ongeveer 250 tot 300 uur (per persoon) kost? Do I need to say more?

Daarnaast is een weddingplanner ook zeer waardevol voor koppels die erg druk zijn door werk, gezin of andere bezigheden of die koppels die moeite hebben met organiseren (I mean, wanneer heb jij voor het laatst een evenement georganiseerd voor 100+ gasten op een grote locatie met meer dan 5 leveranciers die je waarschijnlijk niet kent?).

En zeg nou zelf? Welke bride-to-be wil nou niet relaxt toeleven naar haar bruiloft en liever bezig zijn met het passen van die droomjurk, het proeven van de taart, het uitzoeken van de wedding stationery (trouwkaarten) en het uitkiezen van de ringen.

Je beste vriendin als ceremoniemeester

Sure, waarom niet? Ik hoor vaak terug van bruidsparen dat ze de taak van ceremoniemeester willen neerleggen bij een zus/broer of goede vriendin. Een eervolle taak die ongetwijfeld graag uitgevoerd wordt door diegene die jullie op het oog hebben. En oprecht, hoe tof is het om je beste vriendin naast je te hebben staan op je mooiste dag!

Maar waarom huur je geen professionele ceremoniemeester in? Want ..

Ceremoniemeester zijn is een belangrijke taak, die behoorlijk stressvol kan zijn en waar veel bij komt kijken. Je bent vroeg op pad om de laatste puntjes op de i zetten op (verschillende) locatie(s), je zorgt dat de dagplanning soepel verloopt, lost problemen op (zonder dat het bruidspaar hier ‘last’ van heeft), regelt de speeches en staat in alle omstandigheden klaar voor de gasten en leveranciers.

Realiseer je dat jouw vriendin of zus ook te gast is op jullie bruiloft! Veelal is een ceremoniemeester op de bruiloft achter de schermen bezig om te zorgen dat alles goed verloopt. Zonde wanneer zij die mooie momenten mist tijdens bijvoorbeeld de ceremonie of niet volop kan meegenieten van jullie dag, omdat er zich net een probleem voordoet wat direct aandacht nodig heeft!

Fotografe Linda-Jane Fotografie

Met een weddingplanner (of ceremoniemeester) huur je vakkennis en knowhow in!

Een professional inhuren is natuurlijk niet gratis, maar met een professionele weddingplanner huur je vakkennis in en iemand met ervaring. Hij/zij let op alle details, heeft vooraf al contact gehad met de locatie(s) en leveranciers en maakt een professioneel draaiboek. Onverwachte problemen worden snel opgelost, zodat jullie zorgeloos met alle gasten volop kunnen genieten!
Daar hoef je niet lang over na te denken toch?

Nou ben ik heel benieuwd waar jullie voorkeur naar uitgaat!

Gaan jullie trouwen en zijn jullie op zoek naar die trouwlocatie die aansluit bij jullie ideeën? Laat je e-mailadres achter op mijn site en je ontvangt gratis het E-book, How to: het vinden en kiezen van een trouwlocatie. Door middel van dit stappenplan ontstaat overzicht en besparen jullie tijd bij het vinden van jullie droomlocatie!

Op zoek naar jullie perfecte trouwlocatie?

Relaxt op pad om DE perfecte trouwlocatie te vinden? Volg mijn gratis stappenplan en vind die trouwlocatie die matcht bij jullie mooiste dag. Check snel mijn gratis E-book! Enjoy!